Mera barndomsminnen...

Det var väldigt mysigt att gå på torget på somrarna. Glömmer aldrig då jag fann ett snäckhalsband för 50 kr och det var en sådan där lyckokänsla att jag hittat det jag letat efter länge och så fann jag det. På vintern kunde man hitta plånböcker handskar billigt. Mormor köpte ägg då hon skulle baka en mjuk kaka och när vi promenerade arm i arm hemåt så fanns det inget mysigare än hjälpa henne när hon gjorde mackaronipudding i ugnen med bacon i. Det var så otroligt gott. Hon bjöd på hemmalagad nyponsoppa med beskvier. Min morfar älskade att ta skorpor som han krossade i tallriken.
Vi åt klockan tolv och efter maten skulle morfar alltid lyssna på nyheterna med en uppskruvad transistor radio med EKOT tror jag det var. Morfar var hörselskadad då han jobbat som plåtslagare hela sitt liv och använde väl inte alltid hörselskydd.
Sedan var det dags att sova middag efter sjörapporten. När han vaknade så var det dags för kaffe med mormors hembakade vetebröd och hallongrottor. Det var otroligt gott. Han tog mormor om livet och sa tack snälla Edit det här var verkligen gott.
Varbergs kyrka är också ett positivt minne för mig då jag hade min första skolavslutning där. Jag bodde hos min mormor några månader själv för att kunna gå klart läsåret. Mina föräldrar hade fått en lägenhet nära Göteborg så min far slapp att pendla 16 mil varje dag och tågen gick ju väldigt dåligt så det blev slitsamt för honom innan vi fick en annan lägehet. Mormor var med mig i kyrkan på skolavslutningen och det var väldigt högtidligt. Den blomstertid nu kommer och vackra psalmer sjung vi. Den känslan att nu hade man hela sommaren framför sig, och den var hur lång som helst.
Torghandeln var också ett positivt inslag. Att få gå runt och titta på allt krimskrams och trätofflor och vackra korgar som fanns där. Det var bara mysigt att gå runt där medan mormor köpte potatis och grönsaker!
Jag har en bättre bild som jag kommer att lägga in senare när jag har fått hjälp med scanning. Det finns en bild när jag sitter med min morfar och då vi tar getteröbåten över till Getterön för att bada. Denna båten kör dom fortfarande med än idag, och det är otroligt mysigt att ta en tur med denna. Mina barn uppskattade det väldigt mycket.

Kommentarer

Anonym sa…
Jag har utmanat dig - men det är förståss frivilligt om man vill delta eller inte...
Anonym sa…
Vilka fina gamla bilder och vad roligt att läsa om diina minnen...
Mormor och morfar är alltid mormor och morfar:))) Hoppas på en fin dag för dig, vännen! Kram
Min morfar gjorde exakt som din. Efter middagen vilade han och satte på radion och lyssnade till dagens Eko! När jag läste det du skrev var det som jag skrivit det själv. Dina bilder är så fina. Den jag föll för var den första med kyrkan i bakgrunden. Morföräldrar är och förbli just det, snälla rara och helt underbara för det var mina!

Kram och ha det så bra!
Elisabeth sa…
Vackra varma tussegumma... jag tar det som en stor gåva att få följa med i dina kärleksfulla och varma berättelser om din mormor och morfar!

Jag tar det också som en gåva att få vara din vän... du som ger, fast jag inte orkar ge så mycket just nu.. Tack!!!

Varm kram..alltid alltid!
Anonym sa…
Varberg... där har jag varit två gånger.